Co zrobić z zapchanym filtrem DPF?

Współczesne samochody z silnikami wysokoprężnymi w większości wyposażone są w filtry cząstek stałych w układach wydechowych (DPF). Mają one za zadanie wyłapywać, a następnie dopalać do mniej szkodliwych postaci cząstki sadzy (węgla) z dołączonymi do nich szkodliwymi tlenkami siarki i azotu. Rozwiązanie to ma ograniczać zanieczyszczenia generowane przez pojazdy mechaniczne, ponieważ cząstki takie powodują powstawanie smogu, oraz są rakotwórcze.

Jak poznać, że DPF się zatkał

Większość znanych rozwiązań tego typu filtrów z czasem może ulegać zapchaniu. Często jest to spowodowane niewłaściwą eksploatacją samochodu. Wypalenie się zanieczyszczeń w filtrze zachodzi podczas podwyższonego obciążenia silnika, gdy wzrasta temperatura spalin, wielu kierowców jeździ tylko na krótkich, miejskich odcinkach, co nie dość, że wpływa na zwiększoną produkcję sadzy (niedogrzany silnik), to dodatkowo uniemożliwia poprawne samooczyszczenie się filtra. Z czasem zanieczyszczeń jest tak dużo, że nie jest ono możliwe. Inną przyczyną mogą być awarie i zużycie niektórych elementów silnika, na przykład prowadzące do spalania w komorze tłokowej oleju silnikowego, nieprawidłowego składu mieszanki paliwowo-powietrznej, czy przedostania się oleju silnikowego do kolektora wydechowego.

Zapchanie się filtra można poznać po wyraźnej utracie mocy i szarpaniu podczas gwałtownych prób przyspieszania. Wiele pojazdów wyświetli też odpowiedni komunikat na swoich ekranach, lub będzie ostrzegać za pomocą kontrolki (specjalna kontrolka lub check engine). Samochody z zatkanym DPFem będą także przechodzić często w „tryb awaryjny”, który odznacza się ograniczeniem mocy i możliwości podnoszenia obrotów silnika.

Co zrobić gdy zapcha nam się DPF

Istnieją dwie możliwe drogi jakie możemy obrać w takim przypadku. Pierwszą jest wymiana filtra na nowy, jest to operacja kosztowna, głównie ze względu na wysoką cenę części. Druga droga to regeneracja DPF, która w zależności od sytuacji może być przeprowadzona jedną z dostępnych metod

  • Wypalanie w trybie serwisowym – jest to wymuszona za pośrednictwem magistrali OBD procedura samooczyszczania się filtra. Sprawdzi się w przypadku, gdy zanieczyszczenia nie są jeszcze duże, a problemy wynikały na przykład z kilkukrotnego zgaszenia silnika w trakcie procedury czyszczenia, co może prowadzić do błędów, które uniemożliwiają tę procedurę.
  • Czyszczenie chemiczne – oczyszczanie DPF za pomocą substancji chemicznych, niektóre z metod pozwalają na próby oczyszczenia nawet bez demontażu filtra. Wadą tego rozwiązania jest jego niska skuteczność, pozostawienie rozpuszczonych zanieczyszczeń w puszce filtra, a także, ze względu na stosowanie agresywnych środków, negatywny wpływ na powierzchniowo czynne powłoki wewnątrz filtra (które odpowiadają np. za rozkład tlenków siarki i azotu)
  • Czyszczenie pneumatyczne – metoda ta wymaga wyjęcia filtra z obudowy i specjalnej maszyny która za pomocą sprężonego powietrza pozbędzie się zanieczyszczeń z wnętrza wkładu. Konieczność wyjęcia z obudowy i skomplikowana procedura powoduje, że nie jest to metoda zbyt popularna.
  • Obróbka termiczna – jedna z najpopularniejszych metod regeneracji DPF. Polega ona na wyprażaniu wkładu filtra w piecu indukcyjnym do czasu literalnego wypalenia się sadzy która nagromadziła się w jego wnętrzu. Także wymaga wyjęcia filtra z obudowy, jednak jej prostota powoduje, że często dalej jest stosowana. Niestety wypalanie w piecu może prowadzić do uszkodzenia wkładu.
  • Czyszczenie ultradźwiękowe – czyszczenie za pomocą myjek ultradźwiękowych, jest to metoda bardzo skuteczna i bezpieczna dla filtra, jednak w przypadku mocno zanieczyszczonych części dość czasochłonna, ponieważ wówczas wymagane jest kilkukrotne czyszczenie. Wynika to z tego, że ultradźwięki działają tylko tam, gdzie dopływa woda.
  • Czyszczenie hydrodynamiczne – najnowocześniejsza metoda, w której przy pomocy specjalnych maszyn, które wypłukują za pomocą udarowo podawanej wody zanieczyszczenia z filtra. Urządzenia nie tylko dokonują pełnej procedury czyszczenia, ale także pomiarów diagnostycznych. Regeneracja DPF tą metodą prowadzi do 98% przywrócenia jego fabrycznych właściwości, nie wymaga ona wyjmowania filtra z obudowy, jest prosta i szybka. Obecnie staje się także coraz tańsza. Jedyną wadą jest konieczność posiadania specjalistycznej maszyny.

Regeneracja DPF to kilkukrotnie tańsza metoda na przywrócenie jego sprawności niż jego wymiana. Nowoczesne metody, takie jak czyszczenie ultradźwiękowe czy hydrodynamiczne może doprowadzić do niemal całkowitego przywrócenia sprawności filtra.

Dodaj komentarz